Návrh jednotných výhybkových návěstidel pro tramvaje sloučených s novým „klínovým“ SSZ pro tramvaje - možným nástupcem dosavadního „čočkového“ SSZ

Úvod

TOTO NOVÉ „KLÍNOVÉ“ SVĚTELNÉ SIGNALIZAČNÍ ZAŘÍZENÍ PRO TRAMVAJE NAVRHUJI V NÁSLEDUJÍCÍ PODOBĚ:

1. Z důvodu rozeznání signálů SSZ a postavení výhybky navrhuji zachovat současné barevné rozlišení těchto dvou prvků. Signály vlastní SSZ navrhuji žluté, jako jsou některé současné diodové (potažmo tak někdy působí i starší žárovkové) čočky a hlavně všechny pomocná návěstidla – tzv. „stromečky“, ale pro značení postavení výhybky prosazuji modrou barvu diod, v současnosti již používanou v Plzni. Je to, dle mne skutečně mnohem vhodnější barva pro určení zvoleného - postaveného “volného” směru než červená, protože v žádné silniční signalizaci se nevyskytuje. Jsem proti použití bílé barvy, používané na novějších „čočkách“ - současné SSZ, protože jsem přesvědčen o jednodušším splývání této barvy s modrou při odrazu jiného světelného zdroje (slunce, pouličního osvětlení). Navíc signály SSZ pro tramvaje se učí v autoškole i řidiči silničních vozidel, většina je sice ihned zapomíná, ale možná je i v praxi mate to, že často (hlavně pokud nejsou v učebních materiálech černě podbarveny) jsou znázorněny svítící části - „čočky“ žlutě a ve skutečnosti jsou častěji bílé!

2. Vlastní SSZ je schopna vyjadřovat nejen současné signály „čočkových“ návěstidel – stůj a volno vlevo/vpravo/rovně, ale hlavně (bez použití jakéhokoliv doplňujícího návěstidla rovnajícímu se dnes používanému „stromečku“) nastávající změnu mezi jednotlivými signály a přihlášení tramvajového vlaku.

ZÁKLADNÍ SIGNÁLY SVĚTELNÉHO SIGNALIZAČNÍHO ZAŘÍZENÍ:

1. Stůj = svítí žlutý podélný obdélník pod horním okrajem SSZsvítí žlutý podélný obdélník
2. Volno = svítí kolmá čára (rovně) či šikmé směřující od spodku místa pro kolmou do horních rohů SSZ (vlevo/vpravo)svítí kolmá čára či šikmé směřující
3. Vlak přihlášen = svítí obrys signálu volno do požadovaného směru při svícení „stůj“ či předešlého volného směrusvítí žlutý podélný obdélník
4. Připravit se na volno = bliká obrys příslušného směru(ů) - při svícení „stůj“ či předešlého (dále trvajícího) volného směru nebo blikání předešlého končícího volného směru)svítí žlutý podélný obdélník
5. Pozor nastane stůj = bliká obrys signálu „stůj“ i plná čára/y pro poslední volný/é směr(y)svítí žlutý podélný obdélník

DALŠÍ ŽLUTÉ SIGNÁLY SSZ:

Pozor končí volno v nějakém směru = bliká „volno“ – plná čára pro příslušný směr (jiný souběžně volný směr ještě zůstává či úplně nově nastává)

SSZ na „blikačku“ = bliká pouze signál „připravit se rovně“ (bez svícení stůj či jakéhokoliv volného směru)

SSZ vypnutá = nesvítí nic z jejích žlutých signálů

Porucha na SSZ = rozsvítí se všechny její žluté signály značící volno i stůj zároveň, při nichž řidiči vyčkají vypnutí SSZ (nejlépe automatického), po němž se budou řídit předností danou dopravními značkami

3. Včleněné výhybkové návěstidlo
musí dokázat znázorňovat následující potřebné stavy:

1. Nepostavení vlakové cesty/neuzamčení výhybek = svítí modré šipky do obou směrů konkrétní výhybky (pouhé „přebliknutí“ značí pracovní stav – při přestavování/svícení je však chybový stav – svítí vše jako na SSZ)
2. Postavení vlakové cesty/uzamčení výhybek vlevo na křížení v ose (první pravá výhybka) = zhasne vždy modrá šipka pro protější směr
3. Postavení vlakové cesty/uzamčení výhybek vpravo na křížení v ose (první pravá výhybka, levá se tedy nepřejíždí) = zhasne vždy modrá levá šipka pravé výhybky a stav levé je nepodstatný
4. Funkční návěstidlo ukazující nepostavení vlakové cesty/neuzamčení výhybek při vypnutí stavěcího (radiového) kontaktu – budou svítit pouze horní poloviny šipek (kolmé k jejich základně u signálu SSZ pro odbočení) pro příslušný stav (při postavení/uzamčení – svítí jedna polovina šipky pro každou výhybku do postaveného směru)
5. Zajištění výhybky do jednoho směru se zákazem vjezdu do opačného - do povoleného směru svítí horní polovina šipky (její radiové stavění vypnuto) a do zakázaného směru svítí obrys protější šipky červeně – jediná výjimka další (3.) barvy v signalizaci


DALŠÍ STAVY SLOUČENÉHO VÝHYBKOVÉHO NÁVĚSTIDLA SE SSZ:

Návěstidlo výhybek (a stavěcí kontakt) vypnuto – nesvítí žádný prvek modré barvy

ukázka úplné poruchy návěstidla – SSZ i neuzamčení výhybek

U TÉTO NOVÉ TRAMVAJOVÉ „KLÍNOVÉ“ SIGNALIZACE, NA ROZDÍL OD V ROCE 2009 PREZENTOVANÉ „BAREVNÉ“ SSZ PRO TRAMVAJE, POČÍTÁM S NĚKOLIKA VARIANTAMI JEDNOTLIVÝCH NÁVĚSTIDEL OSAZOVANÝCH DLE SLOŽITOSTI KŘIŽOVATEK A KOLEJOVÝCH VĚTVENÍ V NICH:

Příklady instalace navrhované sloučené tramvajové signalizace ukazující zjednodušení orientace řidičů tramvají před křižovatkami a úbytek instalovaných návěstidel (potažmo k nim vedoucích kabelů):

Pro rekapitulaci ještě jednou uvádím výhody „klínové“ signalizace pro tramvaje proti současnosti:

budoucnost?      malebno      četba @ kontakt      ©  2009 101web.cz

Všechna práva vyhrazena
Publikování nebo šíření jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu je zakázáno.