Návrh jednotných výhybkových návěstidel pro tramvaje sloučených s novým „klínovým“ SSZ pro tramvaje - možným nástupcem dosavadního „čočkového“ SSZ

Úvod

TOTO NOVÉ „KLÍNOVÉ“ SVĚTELNÉ SIGNALIZAČNÍ ZAŘÍZENÍ PRO TRAMVAJE NAVRHUJI V NÁSLEDUJÍCÍ PODOBĚ:

U TÉTO NOVÉ TRAMVAJOVÉ „KLÍNOVÉ“ SIGNALIZACE, NA ROZDÍL OD V ROCE 2009 PREZENTOVANÉ „BAREVNÉ“ SSZ PRO TRAMVAJE, POČÍTÁM S NĚKOLIKA VARIANTAMI JEDNOTLIVÝCH NÁVĚSTIDEL OSAZOVANÝCH DLE SLOŽITOSTI KŘIŽOVATEK A KOLEJOVÝCH VĚTVENÍ V NICH:

A) Pro hlavní – největší signalizaci (obsahující vše) instalovanou na kolejovém větvení dvěma výhybkami do tří směrů na křižovatce řízené světelným signalizačním zařízením i pro signalizaci „obyčejného“ větvení dvěma výhybkami bez SSZ navrhuji použít současnou největší skříňku návěstidel využívanou hlavně u výhybek (v Praze i dalších prvků zejména na nejnovější Barandovské trati či ve vozovnách). Případně si dovedu představit skříňku stejného tvaru, ale trochu větších rozměrů díky čemuž by signály byli rozpoznatelné z větší vzdálenosti, ale skutečně odůvodnitelné to vidím jen u SSZ na úplném větvení do tří směrů, protože v případě výhybkového návěstidla bez SSZ by modré znaky byly větší – zabírali by celou plochu signalizace.

B) Pro větvení pouze jednou výhybkou (s i bez řízení SSZ) a samostatné světelné signalizační zařízení řídící rozbočení na konci kolejové splítky navrhuji velikost skříňky návěstidla cca poloviční šíře, než by byla pro příslušnou variantu (se/bez SSZ) – viz. bod A.

C) U jednosměrných návěstidel SSZ na řízených křižovatkách bez kolejového větvení a tramvajových přejezdech silnic/cest pro pěší a cyklisty jsem pro skříňku velikosti současných „čoček“ (potažmo „stromečku“) !!!!POZNÁMKA!!! Nejen z důvodu úcty k „čočkám“ počítám s možností jejich zachování jako předzvěsťových návěstidel před takovými místy. Předzvěsťové návěstidlo by díky odlišnosti od „normálního“ nemuselo být poté označeno zvláštní tabulkou (černé „P“ v bíle orámovaném žlutém obdélníku), která je za tmy často špatně viditelná.

D) Pomocná výhybková návěstidla instalovaná nad přestavníky výhybek nacházejících se až za hlavními návěstidly by dle mne měli být také velikosti současných čoček, protože obsluhují vždy jen jednu výhybku. !!!!POZNÁMKA!!! Dle mého názoru by byla taková návěstidla dostatečná také pro nahrazení zdvojených-předsazených výhybkových návěstidel informujících o obsazení/neobsazení výhybky za nepřehlednou (pravotočivou) zatáčkou. Dovoluji si i navrhnout, že by díky své malé velikosti a tedy i váze mohly být bez problémů zavěšeny na příčných závěsných drátech trolejového vedení a nahrazovat v ten moment také tabulku ohraničující začátek radiového kontaktu. Otázkou zůstává, jestli by v tomto případě užití nebyla vhodná červená barva signálů.

Ukázky symbolů na diodových návěstidlech:

pravá výhybka (celé větvení - velké návěstidlo) postavena a uzamčena ROVNĚ levá výhybka nepostavena/neuzamčena (bliká-li modrá BLOKOVÁNY), žlutá svítí STŮJ a PŘIHLÁŠENÍ VLEVO
Výhybky nepostaveny/neuzamčeny na čistě výhybkových návěstidlech
pravá výhybka postavena a uzamčena ROVNĚ a levá (na plném větvení) VLEVO (bliká-li modrá i BLOKOVÁNY), žluté kolmé a šikmé obrysy blikají PŘIPRAV SE NA VOLNO VŠEMI MOŽNÝMI SMĚRY

Popis umístění jednotlivých výše uvedených typů „klínové“ signalizace:

Čistě výhybková návěstidla a to hlavní i pomocná – je nejjednodušší zavěsit na příčné závěsné dráty trolejového vedení nad vlastní tratí, kde budou bezpochyby vždy viditelné a nezacloněné např. souběžně jedoucím (před křižovatkou stojícím) autobusem.

SSZ všech výše navrhovaných velikostí s/bez včleněných výhybkových návěstidel – by měla být osazená na vždy výložnících či sloupcích v těsné blízkosti vpravo od tramvajové trati. !!!POZNÁMKA!!! Pro ještě větší odlišení těchto světelných signalizačních zařízení od čistě výhybkových návěstidel počítám vždy s jejich zvýrazněním pomocí orámování bílou odraznou deskou.

Stojí za to právě zde zmínit skutečnost, že zavedení takovéto sloučené tramvajové signalizace by si vynutilo zrušení stavěcích tramvajových kontaktů výhybek, protože zejména u dvou výhybek včleněných do jednoho návěstidla, by bylo technicky složité až nemožné jejich nezávislé ovládání dvěma samostatnými kontakty. Tyto pracovní trolejové kontakty se však stejně již postupně pro svoji technickou zastaralost a snadnější poruchovost a možnost jejich poškození – strhnutí pantografem či větším vozidlem (jež do takových míst má vjezd zakázán dopravními značkami) ruší. Takže vznik sloučené tramvajové signalizace by byl jen jedním z dalších důvodů urychlení jejich nahrazení radiovými kontakty. Nakonec by tím vlastně pomohl dalšímu zjednodušení výuky nových řidičů tramvají a výkonu práce i těch stávajících, protože jeden typ činnosti – v tomto případě přetavování výhybek by dělali vždy stejně a ne jednou tak a jinde zase jinak! Ostatních zařízení tramvajových tratí by se zavádění této sloučené signalizace již dotknout nemělo.

Příklady instalace navrhované sloučené tramvajové signalizace ukazující zjednodušení orientace řidičů tramvají před křižovatkami a úbytek instalovaných návěstidel (potažmo k nim vedoucích kabelů):

Pro rekapitulaci ještě jednou uvádím výhody „klínové“ signalizace pro tramvaje proti současnosti:

budoucnost?      malebno      četba @ kontakt      ©  2009 101web.cz

Všechna práva vyhrazena
Publikování nebo šíření jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu je zakázáno.