Návrh jednotných výhybkových návěstidel pro tramvaje sloučených s novým „klínovým“ SSZ pro tramvaje - možným nástupcem dosavadního „čočkového“ SSZ
Pro rekapitulaci ještě jednou uvádím výhody „klínové“ signalizace pro tramvaje proti současnosti:
- Díky obsáhlosti všech potřebných informací v jednom návěstidle na jednom místě řidič nemusí rychle „přemrkávat“ mezi SSZ instalovanou většinou na výložníku a výhybkovým návěstidlem - umístěným nejčastěji na sloupech vpravo od souběžné vozovky, při čemž musí ještě stíhat kontrolovat postavení samotné výhybky a dopravní situaci okolo.
- Vymizení situací, kdy zakrývá návěstidlo výhybky souběžně jedoucí (před křižovatkou „na svých světlech“ stojící) autobus či jiné větší vozidlo – v současnosti musí řidiči tramvají v takových případech vyčkat odjetí těchto zaclánějících vozidel, aby viděli na návěstidlo výhybky na sloupu za krajem vozovky i za cenu, že si nechají utéct vlastní volno a následně nabírají zpoždění proti času plánovaného jízdním řádem.
- Zjednodušení a zlevní instalace – na všech křižovatkách a kolejových větveních by bylo potřeba mnohem méně skříněk návěstidel a kabelů k nim vedoucích.
- Když se v dnešní době nejčastěji jedním radiovým kontaktem ovládají současně i dvě výhybky, tak je přežitek jejich stav signalizovat na dvou samostatných návěstidlech, tak jako u jejich hojně nahrazovaných předchůdců - trolejových kontaktů ovládajících vždy jen jednu výhybku. Díky signalizaci slučující stav dvou výhybek v jedno návěstidlo, budou jeho signály oproti dnešku odpovídat zobrazení na displejích v kabinách tramvají, protože na obojím bude rovně - střední kolej, vlevo – levá a vpravo – pravá. Již nebude, zejména začínající, řidiče tramvají mást rozpor mezi displeji (APEXU a ve 14/15T ještě také hlavním řídícím) a návěstidlem, který je nejmarkantnější v tříkolejných obratištích (např. Sídliště Barandov a Sídliště Ďáblice), kde jsou ve skutečnosti za sebou dvě levé výhybky a jejich 2 návěstidla ukazují vlevo nebo rovně, ale displeje v kabině řidiče tramvaje dokážou zobrazovat jen vlevo, rovně a vpravo, takže při nastavení vlakové cesty do pravé koleje ukazují návěstidla rovně. Nové sloučené výhybkové návěstidlo se SSZ zobrazuje obě výhybky a proto levá kolej je vlevo, pravá zase vpravo a střední je doprostřed. Což se na běžné křižovatce s jednou pravou a druhou levou výhybkou samozřejmě rovná rovně, tak jak to zobrazují displeje v kabině řidiče. Ono i to návěstidlo v případě sloučení se SSZ ukazuje doprostřed = rovným směrem, protože v jeho středu je signál SSZ pro „volno rovně“.
- Díky sloučení výhybkového návěstidla a SSZ vymizí matoucí místa, kdy SSZ a výhybkové návěstidlo vydává jiné signály – návěstidlo odpovídá tvaru výhybky a SSZ tvaru křižovatky, čímž např. 1. ukazuje vlevo a 2. rovně, na sloučeném návěstidle bude jasně viditelný soulad postavení výhybky a volného směru ukazovaným SSZ.
- Zjednodušení výcviku nových řidičů tramvají – díky ulehčení výkonu tohoto povolání obsažených v ostatních výše uvedených bodech mimo bod 3.
Pevně věřím ve vaše zaujetí tímto návrhem sloučené „klínové“ signalizace pro tramvaje, jež vás doufám přesvědčil o existenci praktických důvodů uvažovat nahradit současná sice dobrá zařízení na tramvajových tratích za nová lepší - mající proti nim několikero výhod. Nezanedbatelnou součástí návrhu je také možnost ekonomicko-ekologické úspory. Stačí když se při výrobě nových signalizací využije přímo nabízející se možnosti - použít skříňky (případně další součásti) těch stávajících, což by ušetřilo na jedné straně za nový materiál a na straně druhé zmenšilo objem vzniklého množství odpadu.